Ik merk dat ik de laatste tijd steeds vaker (seksuele) gevoelens heb voor jongens. Dit terwijl ik een vriendin heb. Wat moet ik doen?

ik wil haar geen pijn doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag is natuurlijk: heb je seksuele gevoelens voor jongens *in plaats van* voor je vriendin, of hou je (ook op seksuele wijze) van je vriendin en kom je er *daarnaast* achter dat je óók op jongens valt?

In het eerste geval is het belangrijkste niet dat het jongens zijn waar je die gevoelens voor hebt, maar dat je die gevoelens niet hebt voor je eigen vriendin. Dat is net zo erg als wanneer je seksuele gevoelens had voor andere vrouwen in plaats van voor je eigen vriendin.

En als het structureel is (dus niet alleen even een dipje in je gevoelens voor haar) dan zul je eerlijk tegen haar moeten zijn over je verdwenen gevoelens. Het is namelijk niet eerlijk om haar een relatie met een toekomst voor te spiegelen als die toekomst er niet (meer) is. Dat zal haar pijn doen, maar lang niet zoveel pijn als wanneer je wacht tot jullie getrouwd zijn en kinderen hebben.

In het tweede geval, dat je erachter komt dat je náást je vriendin óók op jongens valt, is er niet zoveel aan de hand. Aangenomen dat je eerder in meer of mindere mate bi bent dan homo, je ziet vast ook wel eens een vrouw bij wie je denkt 'hrm, lekker'. Dat hoeft ook niet meteen je relatie op losse schroeven te zetten, zolang je niets met die vrouw doet dat de grenzen van je relatie overschrijdt.

Ik zou je gevoelens ook in dit geval wel met je vriendin delen. Daar hoef je niet een heel zware uit-de-kast-komen-sessie voor te plannen, je kunt ook wel eens gewoon laten vallen dat je soms wel ziet wat er leuk is aan een jongen, en dan kijken hoe dat gesprek verder gaat.

Mocht je er nou in de loop van de tijd achter komen dat je echt helemaal bi bent dan zijn er verschillende manieren waarop je daar in je relatie mee om kunt gaan, zowel monogaam als niet-monogaam, maar het gaat iets te ver om al die mogelijkheden hier te bespreken. Laat ik het erop houden dat er niet één standaard-manier is, jullie hebben opties.

Verder geef ik alleen twee links:

- The Bisexual Index, een zeer informatieve Engelstalige site over biseksualiteit in de breedste zin van het woord.

- Stichting Orpheus, een hulpverleningsorganisatie voor homo- en biseksualiteit binnen man-vrouwrelaties. (Alleen voor het geval dat dit echt moeilijk voor jullie zou worden. Zelf zie ik het probleem nooit zo, in ieder geval niet bij biseksualiteit, maar sommigen schijnen er moeite mee te hebben.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooi compleet antwoord weer! +

Andere antwoorden (5)

je zal voor jezelf toch een keuze moeten maken
maar je zal toch eerst moeten ontdekken of je gevoelens voor jongens wel echte gevoelens zijn
per slot heb je wel een vriendin waar je ook gevoelens voor hebt of gehad
het kan ook zijn dat je bisexueel bent
ga eerst maar eens je gevoelens op een rijtje zetten en dan pas beslissen wat je wilt gaan doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Triotje voorstellen met een jongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je jezelf de vraag stellen of je wel echt van meisjes valt. Zo nee, dan kan je het beter zeggen, want vroeg of laat moet je toch uit de kast. Zelf heb ik het gezien met een perfecte huisvader, na bijna 18 jaar getrouwd geweest te zijn was de kogel door de kerk: hij viel eigenlijk alleen maar op mannen.

Zo ja. Ja.. dat is inderdaad moeilijk dan. De kans is namelijk rijkelijk aanwezig dat ze het niet gaat accepteren. Doen als je neus bloedt? Daar zal je alleen jezelf mee hebben, vooral als je lichamelijk je gevoelens voor jongens gaat uiten.

Het is echt een heel moeilijk iets, ik heb het al een paar keer van dichtbij meegemaakt (jongens van vroeger) en het blijft - ook in deze tijd - min of meer een taboe. Probeer een vertrouwens persoon te vinden waar je makkelijk mee kan praten, want een kant en klaar oplossing is er niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat je er steeds zekerder van wordt. Misschien ben je bi. Maar alleen jij kan dat bij jezelf nagaan.

Ik zou het in ieder geval gaan vertellen. Dat je haar geen pijn wilt doen is een heel nobel streven. Maar bedenk je dan ook eens hoeveel pijn ze zal gaan krijgen als ze er zelf achter komt, of dat het heel wat later is.

Een relatie is een onuitgesproken afspraak van beide partijen. Je moet haar niet aan het lijntje houden en de schijn ophouden. Dat is niet eerlijk tegenover haar.
Als zij denkt dat zij een lang leven met jouw kan aangaan en dit is niet zo voor jouw. Dan moet je haar de waarheid vertellen.

Natuurlijk zal het even slikken zijn, en misschien heeft ze al vermoedens. Maar ze zal er wel weer bovenop komen. Het zal een hoofdstuk zijn in beide jullie levens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk goed na. Wat geeft zij jou en wat denk je dat een jongen je kan geven. Wat geef jij haar en kan je dat ook aan een jongen geven.